Mokinių naudojimosi IT ypatumai

     Mokinių naudojimasis informacinėmis technologijomis (IT) yra vis svarbesnis dalykas šiuolaikinėse mokyklose, kuomet technologijos tampa vis plačiau naudojamos mokymosi procese. Tačiau kartu su šiomis galimybėmis ateina ir tam tikros rizikos bei galimos pasekmės, ypač susijusios su saugumu ir žala mokinio sveikatai.
     Pirmaisiais šių metų mėnesiais vyko 5-8 klasių mokinių užsiėmimai apie mokinių naudojimosi IT ypatumus, saugumą ir galimas pasekmes. Užsiėmimų metu socialinė pedagogė Audronė Bilydienė ir psichologė Aida Rakauskienė pristatė 2023 m. gegužės mėn. vykusio mokinių tyrimo rezultatus. Tyrimo tikslas - išsiaiškinti, kokie yra mokinių naudojimosi informacinėmis technologijomis ypatumai ir turimos žinios bei pasigilinti į informacinių technologijų naudojimosi tikslus ir lydinčias dažno naudojimo pasekmes. Tyrimo duomenis vaizdingai apibendrino visuomenės sveikatos specialistė Skaistė Kalvinskaitė, kuri mokiniams parodė Higienos instituto kurtą edukacinį filmuką apie šiuolaikinių technologijų įtaką vaikų sveikatai. Po filmuko mokiniai diskutavo apie tai, jog rekomenduojamas laikas prie ekranų jų amžiaus mokiniams yra iki 2 val., tačiau tyrimas parodė kiek kitokius rezultatus – mokiniai prie ekranų praleidžia daug daugiau laiko, dalis iš jų 2 ar 3 kartus daugiau. Taip pat akcentuotas naudojimosi socialiniais tinklais leistinas amžius, dalis mokinių stebėjosi, jog tik nuo 13 m., kuomet formuojasi kritinis mąstymas, mokiniai gali susikurti socialinių tinklų paskyras.
     Per daug laiko praleidžiant prie ekranų nukenčia ne tik socialinis gyvenimas, bet pakenkiama emocinei ir fizinei sveikatai. Per ilgas laikas prie kompiuterio, telefono ar kitų ekranų gali sukelti akių įtampą, galvos skausmus, akių sausumą ir netgi ilgalaikes akies problemas. Be to, daug laiko sėdint gali atsirasti problemos su stuburu, nesvarbu, ar tai būtų bloga laikysena, ar tiesiog fizinis nejudrumas. Ergonomiška darbo vieta ir tinkamas ekranų naudojimas gali padėti išvengti fizinės įtampos, kūprinimosi arba kitaip internautų vadinamos „nerd neck“.
     Keli aspektai, kuriuos mokiniai kartu su tėvais turėtų aptarti naudojantis šiuolaikinėmis technologijomis: privatumas ir saugumas internete, atsakomybė už elgesį internete, priklausomybė šiuolaikinėms technologijoms, informacijos filtravimas, laiko planavimas. Svarbu nustatyti griežtas taisykles dėl laiko praleidžiamo prie ekranų ir prižiūrėti vaikų naršymą internete, tai padės užtikrinti, kad mokiniai šiuolaikinėmis technologijomis naudotųsi naudingai ir sveikai.
        Šiuolaikinės technologijos išties turi dvejopą poveikį mokymuisi ir informacijos prieinamumui, svarbu suprasti tiek jų teigiamas, tiek ir neigiamas pasekmes.

 

Autorius:
Visuomenės sveikatos specialistė Skaistė Kalvinskaitė

Nuotraukos:
VSS Skaistė Kalvinskaitė Psichologė Aida Rakauskienė

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos