Aštuntųjų klasių mokinių kelionė į kristalų pasaulį

  • Paskelbta: 2025-06-08
  • Kategorija: STEAM
    Šiais mokslo metais 8 klasės mokiniai atliko įdomų ir kūrybišką eksperimentinį projektą tema „Nuo atomo iki kristalų“. Darbo tikslas buvo susipažinti su druskos, cukraus ir vario sulfato pentahidrato kristalizacijos procesu, mokantis teorijos ir praktikos jungties. Mokiniai turėjo ne tik pagilinti žinias apie medžiagų savybes ir jų tirpumą, bet ir patys auginti kristalus bei pristatyti savo darbo rezultatus.
Darbo uždaviniai:
·       Paruošti formas kristalų augimui.
·       Pagaminti sočiuosius tirpalus.
·       Stebėti kristalų formavimosi ir augimo procesą.
    Kristalų auginimas prasidėjo nuo tinkamų formų paruošimo. Mokiniai, atsižvelgdami į eksperimentinius tikslus, formas gamino iš lanksčios vielos ir vilnonio siūlo. Šios formos buvo kabinamos tirpalo viduryje, tiksliai nustatant atstumą nuo indo dugno – tai padėjo užtikrinti tolygų kristalų augimą ir išvengti nepageidaujamos kristalizacijos ant indo sienelių ar dugno.
    Kitas svarbus žingsnis – tirpalo paruošimas. Mokiniai naudojo distiliuotą vandenį kaip tirpiklį, o tirpinamomis medžiagomis pasirinko cukrų, valgomąją druską ir vario sulfato pentahidratą. Kaitindami vandenį, jie po truputį maišydami tirpino pasirinktą medžiagą tol, kol susidarė sotusis tirpalas. Kaitinimas pagreitino tirpinimą ir padėjo pasiekti tinkamą koncentraciją.
    Paruošus tirpalus, mokiniai formeles įmerkė į indus su tirpalais ir pradėjo stebėjimus. Kristalų augimas truko kelias dienas, o kai kuriais atvejais net ilgiau – priklausomai nuo aplinkos temperatūros, medžiagos ir formos savybių. Mokiniai kasdien fiksavo pokyčius, fotografavo, lygino rezultatus ir analizavo, kokie veiksniai labiausiai veikė kristalizacijos eigą.
      Kristalų formos ir savybės:
·       Druskos kristalai susidarė kubo formos. Tai buvo puikus pavyzdys, kaip natrio (Na⁺) ir chlorido (Cl⁻) jonai jungiasi į tvarkingą kristalinę gardelę.
·       Cukraus kristalai buvo prizmės formos. Jie formavosi iš sacharozės molekulių, kurios jungėsi tarpusavyje, sudarydamos blizgius, aštriabriaunius kristalus.
·       Vario sulfato pentahidrato kristalai žavėjo savo ryškiai mėlyna spalva ir būdinga adatėlių forma. Jų augimas buvo itin įdomus – dažnai kristalai formavosi ir ant indo sienelių, sukurdami netikėtus vizualinius efektus.
    Nors kai kuriems mokiniams pasitaikė nesklandumų – pavyzdžiui, per greitai aušęs tirpalas nesudarė didelių kristalų arba jie visiškai ištirpo – šie netikėtumai tapo vertingomis pamokomis apie chemijos subtilybes ir eksperimentinės veiklos dinamiką.
Projekto pabaigoje mokiniai pristatė savo užaugintus kristalus, aptarė darbo eigą, sunkumus ir pasidžiaugė rezultatais. Tai buvo ne tik puikus būdas įtvirtinti teorines žinias apie atomų ir molekulių sąveiką bei medžiagų sandarą, bet ir galimybė ugdyti kantrybę, kūrybiškumą bei kruopštumą.
        Projektas  buvo pristatytas mokinių STEAM konferencijoje"1000 idėjų", kuri vyko birželio 4 dieną. Suorganizuota pagamintų kristalų paroda konferencijoje.
Šis projektas dar kartą įrodė, kad chemija – tai ne tik formulės ir reakcijos, bet ir stebuklų pasaulis, kurio grožį galima pažinti pačiam kuriant.
                                                                                                             Chemijos  mokytoja Gražina Ruginienė

Autorius:
Gražina Ruginienė

Nuotraukos:
Gražina Ruginienė

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos
  • Elektroninis dienynas
  • Tėvams
  • Mokiniams
  • Mokytojams
Naujienų archyvas